Friday, May 4, 2012

PUNCA RAMBUT GUGUR


Assalamualaikum...
Rambut merupakan salah satu "mahkota" untuk semua manusia, jadi jika rambut gugur or botak penampilan diri tidak akan dirasakan sempurna. Aku pernah mengalami sendiri masalah rambut gugur ni 1bulan sebelum raya betapa down nya hidup aku ni nak jumpa ngn semua orang, raya 2011 memang xkan aku lupakan sampai bila-bila...Dengan berkat usaha memulihkan rambut Alhamdulillah kini rambut ku pulih sepenuhnya..hakhak... rambut aku gugur sebab pengambilan ubat yang berlebihan stress katanya lepas tuh mendapat lah jawabnya...haha...

PUNCA RAMBUT GUGUR..
1. Bahan kimia untuk pelupusan rambut. Boleh menyebabkan kerosakan kutikel rambut membawa kepada kerosakan ikatan protein pada rambut. struktur rambut jadi lemah..

2. Kepanasan suhu daripada penggunaan pengering rambut yang kerap boleh menghilangkan kelembapan rambut.

3. Tidak cuci rambut dengan sempurna selepas berenang di pantai atau kolam renang. Klorin dan garam merosakkan struktur rambut.

4. Terlalu kerap mencuci rambut akan menyebabkan kehilangan lembapan dan rambut kering.

5. Masalah rambut berminyak dan kelemumur menyebabkan rambut senang gugur.

p/s: itu saja perkongsian aku untuk hari ini...sila amik serius ea if korang xnak rambut gugur..hehe

4 comments:

kura said...

ada lagi 1. org yg bijak pandai banyak berfikir. theory kura. haha

hairy said...

@KURA: HAHAHA ..okey lah uh kdg2 betul juga..haha

Awie Omar said...

pernah terjadi suatu ketika dulu. Alhamdulillah sekrang dah okay

Si Matatajam said...

Nice tips dik.. Akak mmg ada problem ni pun