Saturday, October 20, 2012

PUNCA / SEBAB KEGUGURAN RAMBUT



PUNCA / SEBAB KEGUGURAN RAMBUT

Rambut merupakan salah satu "mahkota" untuk semua manusia, jadi jika rambut gugur or botak penampilan diri tidak akan dirasakan sempurna. Di sini di senaraikan punca keguguran rambut jika anda mengalami masalah tersebut...

PUNCA RAMBUT GUGUR..
1. Bahan kimia untuk pelupusan rambut. Boleh menyebabkan kerosakan kutikel rambut membawa kepada kerosakan ikatan protein pada rambut. struktur rambut jadi lemah..

2. Kepanasan suhu daripada penggunaan pengering rambut yang kerap boleh menghilangkan kelembapan rambut.

3. Tidak cuci rambut dengan sempurna selepas berenang di pantai atau kolam renang. Klorin dan garam merosakkan struktur rambut.

4. Terlalu kerap mencuci rambut akan menyebabkan kehilangan lembapan dan rambut kering.

5. Masalah rambut berminyak dan kelemumur menyebabkan rambut senang gugur.

p/s: itu saja perkongsian aku untuk hari ini...sila amik serius ea if korang xnak rambut gugur..hehe

32 comments:

Nana Hashim said...

rambut sy byk gugur..taktau sbb n punca.sampai dah naik botak :'(

Arina Shamsul said...

OO..Patutla..air paip kan ada klorin,

kalau camni nak gali perigi la.nak mandi air perigi lak.bebas dari klorin kan?.hahaha.

BeLLa said...

kalo gugur jugak yun nam hair care kn ad

Cik Nur said...

kadang2 di sebabkan faktor cuaca jugakan..

Kesuma Angsana said...

stress & tekanan pown boleh sebabkan rambut gugur hehehe

Jiwa Lara said...

patut la.. adoyaiii...

Domu-kon said...

huk2..hans gtau la cara2 mencegah keguguran rmbut..hehehe..

CikNana said...

a,ah..yu ham hair..hehe..skng rajin juak cuci rambut.ada jua gugur2 dikit deh..:)

MRS Rongoks said...

ooo..patutla..

Fendy said...

good tips...

~CAHAYA~ said...

patutlah gugur, camane nk elak klorin...huhu

zila manaf said...

byk makan meggi? haa

maszull said...

assalamualaikum hazwan hairy...mekacih atas perkongsian info ini...:)

Nur Shuhada said...

mmang slalu kegugurn rmbut pn rse nye sbb no.5 tu kot.haha,kelemumur,x tau mk wat cm na dh.rimas je rse. byw nice entry :)

Mk Syahir said...

kurangkan makanan masin kerana makanan masih juga punca keguguran rambut..ohh nenas juga punca keguguran janin..ehh? :p

Seroja Tiara said...

assalamualaikum...tq for ur info ye hairy..kak as follow sini.....jom ke blog akak lak :)

Nurfara Hani said...

tapi rambut perempuan senang gugur kan? time kat kolej, bilik tu penuh rambut. tension kalaw menyapu.

AHMAD AFIQ said...

byk garu kepala

Leeza dayasari [santai leeza] said...

Keguguran msh terkawal.

Remy hazza said...

ada satu lagi hairy.....
faktor usia..... hu3.....

Dkna Abza said...

rambut panjang pon selalu gugur gak...

ps...mana no fon? nak tempah namecard :)

HanaNabihah said...

Tahukah anda penggunaan deodoren yg kerap juga merupakan punca kpd masalah rambut gugur? So, kalau dok rumah tak payah pakai deodoren ye. kimia. kimia. =D

Maisarah Azmi said...

mak cakap makan maggi boleh buat rambut bnyak gugur..

Si Matatajam said...

Good info Hery...kena jaga mahkota ni elok2..

ayut said...

mmm...mmg msalah...

Mrs Velentine said...

tq for tips

kinara kinatara said...

patutlah rambut kina dah macam pesakit lukimia je gugur...


geram pulak hati kita..

sikat gugur..x sikat pom gugur sendiri..

kinara kinatara said...

nak makan benda2 pom takot sekarang..

was2..jadi jalan terbaik makan masakan mak..haha:)

kinara kinatara said...

penat2 dok gocoh dalam padang..akhirnya kelantan gomo pingat mas...hahah

Mas Zull said...

assalamualaikum hazwan hairy.....info yg menarik ni...;)

kinara kinatara said...

kebiasaan orang yang berambut panjang akan menghadapi masalah nyh...

sebab atau puncanya kerana minyak atau neutrien dari ubun2 kepala tidak samapi kepada ujng rambut..dan menyebabkan rambut rosak dan rapuh..

QasehnyaRania said...

betul kata kina tu.
jgn atasinya kena dari dalaman.guna la vitamin shaklee (zink)