Thursday, October 20, 2011

7 KEAJAIBAN DUNIA

toink2..entry baru ni aku try nak kaji balik tentang 7 keajaiban dunia 2011..msti rmai dah tau kan?tp xpelah xksh pn sbb nya nk kaji semula lah takut ada yg lupa kan..bdk2 skrg ni asyk main fb ja mn lah nk tgk suma bnda ni kan..haha....*jangan marah*
7 keajaiban dunia merupakan ciptaan binaan purba yang menakjubkan. hasil kajian mula2 ia di buat pada awal abad ke2 sebelum masihi..lama tuh tapi ada yg masih wujud ada yang dh musnah..mari kita tgk senarai tujuh keajaibaan yang terhasil pada zmn dulu..

*piramid agung giza, mesir* masih wujud lagi ni..

*taman tergantung babylon, babylonia* dah xde musnah selepas abad pertama akibat dri gempa bumi..


*kuil artemis di ephesus, yunani purba* musnah pada 365 sebelum masihi akbat terbakar.


berhala zeus di olympia, yunani purba* musnah antara abad ke 5 ke abad 6 masihi akibat terbakar.


*makam mausslollos di halicanrnasssus, parsi* musnah sebelum 1494 masihi akibat dri gempa bumi.

*patunf raksaksa rhodes, yunani* musnah pada 224 sebelum masihi akibat gempa bumi.

*rumah api iskandariah, mesir* musnah antara taun 1303-1480 m akibat dri gempa bumi juga..

ehh mcm lari kajian je.awl entry aku ade ckap 7 keajaiban dunia 2011 kan?haaa ni baru betul yg atas ni lama pya so dh di update baru oleh para saintis ni lah 7 keajaiban dunia yg baru.amik pengetahuan ja kannn!!

Taj Mahal, India
Petra, Jordan
The Colosseum, Rome, Italy

Chichén Itzá, Mexico

Christ the Redeemer Statue

Great Wall of China

Machu Picchu, Perusimple kan entry nih?saja ja nk kaji balik semua ni nnti takut lupa akan keindahan dunia yg tiada sempadan..haha

11 comments:

Pezol Stylez said...

bila lah dpt pergi kt cni kan..huhu

hairy said...

pezol: g italy ok nnti..smpan duit dri skrg..hahaha

M said...

hahaha sy dh smpi great wall of china.... penat gila daki...
hairy nk g italy.... ikot???!!!!
ingt nk p taj mahal lah sbb india murah kan :p

phieya said...

masih ingat lagi..huhuhuhu :)

phieya said...

masih ingt sgt2..hahahaha

hairy said...

phieya:good!!hahaha xtau nk wat pe da..;p

Pinky Aina said...

Kalau firaun buat runtuh jaa.
Pa nak takut islam ramai.he*

Pinky Aina said...

Italy takmoah la kalah euro, he.Spain la.

maszull said...

assalamualaikum hazwan hairy...menarik nyer ni...:)

Si Matatajam said...

Teringin la nak p tgk piramid tu...

inche hlovate said...

dalm mimpi je kot dpt p wat mse ni