Friday, November 22, 2013

RESEPI KETAM MASAK LEMAK BY HAZWAN HAIRY


Kali ni nak kongsi kat korang resepi ketam masak lemak. Resepi ni beberapa hari yang lepas punya baru nak buat entry tapi tak pe kan atlease dapat juga tunjuk kat korang hasil memasak aku, orang bujang memasak plak tu..haha..

Masak lemak ketam ni mesti ramai yang tak lepas-lepas lagi kan masak ? macam member perempuan ex schoolmate aku agak tercabar dengan kehebatan aku beraksi di dapur kerana beliau masih tak lepas lagi buat ketam masak lemak ni.

resepi ketam masak lemak


Resepi ni aku kol my mom di kampung dan tanya apa benda nak guna ikut resepi beliau malas nak ikut orang nanti tak sama rasa padahal bahan-bahan lebih kurang saja..haha

Bahan-bahan
- Ketam 3 ekor
- Santan pekat
- Bawang putih
- Bawang merah
- Cili padi 10 biji ( nak pedas lagi letak lah byk2 )
- Daun kunyit
- Halia
- Serai 3 batang
- Lengkuas 
- Serbuk kunyit
- Kunyit hidup
- Garam 

Cara-cara membuat
1. Blander bawang putih, bawang besar, cili padi , halia , sebatang serai , lengkuas dan kunyit hidup.
2. Panaskan api sehingga panas masukkan sedikit minyat dan masukkan semua bahan yang di blander tadi.
3. selepas bau naik masukkan air dan santan sedikit.
4. Setelah mendidih masukkan ketam dan santan selebihnya supaya nampak lebih pekat.
5. Masukkan serbuk kunyit, serai 2 batang , hirisan daun kunyit dan garam secukup rasa.
6. Tunggu masak sepenuhnya dah boleh dihidangkan 
7 .Hias lah sedikit dengan daun kunyit tuk nampak lebih meriah..

Moral of the resepi adalah main campak-campak akan terlihat hasilnya...Macam ni lah bila orang bujang memasak..hahaha..Selamat mencuba !!!



19 comments:

Vee Lea said...

Mcm senang jeee. Nak cuba tp ketam takda T_T

Cik Puan Fadli said...

pandai sgt masak...eh, letak halia ekkk...tgk mak msk xde plak letak halia...mak mertua pon x letak..so, klu akak msk memg x letak laaa..tp ok la kot...janji, sedap...

Leeza Dayasari said...

pergh hery masak...

Abak@Pedamba Cinta Penuh Mahabbah said...

Waaaahhhhh!!!! sedapnya.. nak jugak..kua2

Kesuma Angsana said...

alahai, salah satu menu feveret KA Ni !

PaPa Blogger said...

iyeke masak sendiri ni... susah lak nak caya... hahahaha

Aku pon nak tunjuk terer juga la.. : Rendang Daging Landak

Nuriesya Nadia said...

Errmmm dap dap ! :D

Ren Oh. said...

macam sedap haha

Tempat Ping Blog said...

waa.. hebat.. taksangka bro panmasak.. nampak cam jadi tu.. :D

husna zahidi said...

kalau pedas lebih nih lagi best!! =D

memasak ni tak perlu pndai pon kan?? asal rajin semua boleh..=)

Nao Mei said...

amboi dik...meletop2 lah menu..hihi...
cik akak kalau nak masak ketam nie...dengan ketam2 tu sekali cik akak biarkan berjalan pulang..hahaha

Klik iklan setiap sudut....
gara2 terlampau rajin...
semoga bertambah rezeki...amin

Bahrain Ramlan said...

suka makan ketam tapi ketam ni isi sikit..tak puas..haha

Hafiz Hafizol said...

macam sedap je ...

macam sedap je...


macam nak rasa jee..

huahuahua.

Cik Nur™ said...

hebatnyaaa..!

sejujurnya..nur pun xpandai lagi masak lemak ni..huhuhu

rasa tercabar lak bila tgk ni...hihih

Fatin Diana said...

fuyooo. abg hery kite bole jd cef lah. haha :p

Mas Zull said...

assalamualaikum hazwan hairy...bagus nyer kalau dah pandai memasak untung sape yg jadi org rumah nanti...:)

ayut said...

Meriah ko ketam....terbaiklah..hihi

Cik Cammy Lia said...

dapnye dapnye...

QasehnyaRania said...

rajin nya dia. untung bini nanti. :-)
rajin masak jimat duit, kenyang perut, betul tak!