Wednesday, October 30, 2013

RESEPI KENTANG LENYEK DAN SOS BY HAZWAN HAIRY


Hari ni nak kongsi ngan korang semua resepi kentang lenyek ataupun dengan nama lain kentang putar ala-ala kfc punya tuh. Dah lama tak buat resepi kongsi ngan korang kan maklumlah sekarang ni keja aku dah tak macam dulu, dulu boleh lah dok nganga ja depan laptop berblogging bagai nak gila..hahaha..
KENTANG LENYET

Meh sini nak ajarkan resepi kentang lenyek ni ubahan sikit-sikit dari aku. Kalau korang nak cuba silakan pasti sedap.Dulu aku pernah juga keja 4 time kfc ..hehe

Bahan-bahan kentang
- 10 biji ubi kentang
- 5 sudu mentega / planta
- 200ml susu segar / susu cair
- garam

Cara-cara
- Rebus kentang sehingga lembik lepas tu toskan ubi kentang
- Lenyek ubi kentang bersama dengan mentega dan susu segar ( lenyek dengan garfu senang sikit )
- Bila kentang dah rasa sebati di lenyek masukkan garam sesedap rasa dan gaul sehingga sebati..

Senangkan buat bahan-bahan untuk kentang ni kalau nak lagi senang p beli kedai yang siap dah balik letak air ja..hahaha...

Bahan-bahan sos
- 500ml air 
- mentega ( ikut korang )
- bawang putih 2ulas
- bawang besar ( dipotong kecil2 )
- kiub ayam
- tepung gandum
- lada hitam @ lada sulah
- garam

Cara-cara
- Cairkan mentega dan masukkan bawang putih,
- Masukkan tepung gandum dan kacau sehingga sebati supaya tidak melekat
- Masukkan air sedikit demi sedikit sampailah korang rasa dah ok pekat kuah tu
- Masukkan lada sulah @ lada hitam, bawang besar  dan last sekali letak garam secukup rasa..

okeh itu saja yang aku nak kongsi so apa lagi pegi buat sekarang..hahaha




IKLAN : Bagi korang yang nak cetak baju murah tu boleh lah tengok detail lengkap di  SINI
or korang leh msj terus di 017-4223101


link ---------&gt TSHIRT PRINTING IH  OR BOX CREATIVE
cetak baju bawah 5 helai pun diterima....PM segera!!!

29 comments:

puteri airyn said...

Owh macam tu cara pembuatannya.. Nice sharing :-)

http://puteriairyn.blogspot.com/2013/10/tak-sekepala-tapi-suka.html

Incik Zarif said...

hoho.. hebat.. dah jadi chef.

Farra Atiqah said...

YUMMY!!

Kakcik said...

Mak beli kat kepsi je... :)

Mas Zull said...

assalamualaikum hazwan hairy...sedapnya pandai buat sendiri lagi baik boleh jimat sikitkan...:)

Kesuma Angsana said...

tq share yer & tq sudi mendoakan kesihatan Adik yer !

ezyra daniel said...

abg nie sje je wat sye lapar!!
dah la memang dri aritu sye de mintak dekat kkak sruh wat kentang putar nie.yummmm!!

Shafiq Hashim said...

lapor plak tgok..

http://shafiqhashim.blogspot.com/2013/10/candy-crush-saga-ketagihan.html

Marou Apple Hijau said...

bolehlah buat sendiri. kejap nak pi buat

inche hlovate said...

ni resepi kepsi ke hery? hihi

Busyra Bt Takiyudin said...

yum yum. nmpak sedap, :)

Sally Samsaiman said...

layan~~ cer buat kasi kawan-kawan blogger ni..hahaha

Sobri Yaacob said...

salam bro..
nampak sedapt tu.. nanti cuti2 boleh la try :)

Bahrain Ramlan said...

La macam tu rupanya senang je, aku dulu pernah buat, konon nak sama macam kfcnya tapi tak jadi...just rebus ubi tu pastu lenyek..haha rasa pun lain..

Kisah Si Dairy said...

resepi orang bujang yerk..

Cik Nur™ said...

nanti bolehlah cuba ni..
thanks sharing...

Nurfara Hani said...

peh sedapnya.. nak try la..

Fiqa Nsz said...

wow, nampak sedap! :D

E.M.0.Y said...

salam. tq sharing.. nnt nk try la resepi ni. :)

Nao Mei said...

hihi...senang je nak buat...akak kalau teringin memang kfclah jawabnya..hihi

Aku Penghibur said...

ooo macam tu buatnya senang jgkkan :)

Vee Lea said...

Bls dendam nampak, keluarkan resepi msa org tgh lapaqq. Hahaha. Meh kita exchange, V buat sambal telur utk Hairy, Hairy buat mashed potato ni utk V :P

^^eKaTiKaH^^ said...

wah, kene cuba ni. asyik beli je. kene try buat jugak. hehe

Ahlam Miera Amirul Shafie said...

sedap2, senang jer upaye.. nak trylah... hehehe

Sylarius Yusof said...

Thanks kongsi resepi ni bro. Skang saya dah idea nak masak makanan apa untuk disuapkan kat anak bongsu saya yang masih belum tumbuh gigi lagi. Hehehe

OH Ping Blog said...

nk try..
bole wat x chef hh??/
ahaha

Leeza dayasari [santai leeza] said...

amboi masak sendiri nampak.

Sue-Rya Qistina said...

Nnt kaj nk try la..si bambam suka kentang.. :)

ayut said...

guna tpung gandum ea hery..ingt tpung jagung...mesti sodapp ni..laki masak len rase yer ;p